Ana SayfaRÖPORTAJLARDijitale taşınanlarda bu ay: Moda Haftası

Dijitale taşınanlarda bu ay: Moda Haftası

Türk tasarımcıların heyecanla beklediği Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul, 12-16 Ekim tarihleri arasında ilk kez tümüyle dijital platformlar üzerinden gerçekleşiyor. Moda dünyasındaki son durumu ünlü tasarımcılar Mehtap Elaidi, Simay Bülbül ve Sudi Etuz markasıyla tanıdığımız Şansım Adalı’dan dinledik. ZEYNEP GÜLER CEYLAN

Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul’un(MBFWI) 15. sezonu, 12-16 Ekim tarihleri arasında,Türkiye Tanıtım Grubu (TTG) desteği iletamamen dijital platformlar üzerinden gerçekleşecek.MBFWI bu sezonunda bir yandan Türktasarımına destek olurken diğer yandan da İstanbul’unkültürel ve tarihi zenginliklerini dijitalmoda haftası aracılığıyla global moda platformlarınataşımayı hedefliyor. Bu hedef doğrultusundadijital etkinliğin defile çekimleri Galataport İstanbulve Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi’ndeyapıldı.İlk defa gerçekleştirilecek olan dijital modahaftası www.mbfwistanbul.com adresinde konumlandırılacakolan sanal etkinlik alanındantakip edilebilecek. Ayrıca tasarımcıların koleksiyonlarınınyanı sıra günümüz moda endüstrisinealternatif bakış açıları sunan, modanınfarklı alanlarına ışık tutan ilham verici panellerve podcast’lerle ilgili detaylı bilgiler ise önümüzdekigünlerde açıklanacak.Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul’a katılanisimler arasında Cihan Nacar, DB Berdan,Emre Erdemoğlu, Hakaan Yıldırım, ÖzlemSüer, Nedo by Nedret Taciroğlu, Nihan Peker,Niyazi Erdoğan, Özgür Masur, Raşit Bağzıbağlı,Tuba Ergin, Tuvanam gibi birçok tasarımcıyer alıyor.

MEHTAP ELAİDİ
“Yeni dönemin belirleyicisi dijital platformlar olacak”

Mehtap Elaidi

MBFWI ilk kez dijital platformlardamodaseverlerle buluşacak, nasıl birmoda haftası bizleri bekliyor?
Aslında dijitalleşme süreci geçen kasımayında başlamıştı, dolayısıyla bu pandemisebebiyle alınmış bir karar değil,pandemi elbette bu süreci hızlandırdı.İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyonİhracatçıları Birliği’nin (İHKİB) organizeettiği etkinliğe bu sezon Türkiye TanıtımGrubu (TTG) destek veriyor. Bu kapsamdabir tarafta Türk tasarımına destekolunurken, eşzamanlı olarak İstanbul’unkültürel ve tarihi zenginliklerinidijital moda haftası aracılığıyla globalmoda platformlarına taşımak hedefleniyor.Bu hedefi mekân seçimlerinde de görebiliyoruz. Etkinliğin çekimleri İstanbul’untarihi zenginliklerini mükemmelbiçimde yansıtan iki mekanda, Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi ileGalataport İstanbul’da gerçekleştirildi.

Tasarımların dijital platformlardanpaylaşılacak olması tasarım aşamasınıetkiledi mi?
Dijital olarak yayımlanacak olması tasarımsürecinde bir farklılık oluşturmadı.Ancak tabii bu koleksiyonun tasarımsüreci herkesin evlerinde kalmak zorundaolduğu dönemde başladı ve bizde o dönemde dijital yollarla tasarımcısürecimizi başlatmış olduk. Defile kısmındaise modeller podyumda yürürkenbire bir karşısında olarak en ufakdetaya kadar her şeyi düşünüp müdahale edebildik. Onun dışında da öncedenayrı olan defile ve lookbook çekimleribu sezon tek çatı altında eşzamanlıgerçekleştirildi. Aynı gün içerisinde aynıtemaya ve hikâyeye bağlı kalarak, birbütünlük yaratılarak çekildi.Koleksiyonunuzu anlatır mısınız?İlkbahar/Yaz 2021 koleksiyonumuzdabiz de her şeyin özüne döndük. Markamızınözüne döndük ve markamızınçıkış noktası olan beyaz gömleklerevurgu yaparak, beyaz poplinden neleryapabileceğimizi derinlemesine hissetmekve koleksiyona aktarmak istedik.Türkiye’nin özüne döndük ve el oyalarındanfaydalanmak istedik. Zeynep Tosunsağ olsun bizi ÇATOM ile bir arayagetirdi. Kadınların el emeği ile yaptığıizini minimuma indiren bu üretimve organizasyonları markamız olarakhep destekliyoruz.

Tasarımların dijital platformlardanpaylaşılacak olması tasarım aşamasınıetkiledi mi?
Uzun süren bir provada gibi davrandığımızıhissettik ister istemez.Bu stres yönetimi açısından birkolaylıktı. Hayır tam olmadı diyebilmeközgürleştirici ancak canlıve seyircili performanslara alışkınolduğumuzdan bu süreç bizler içinçok yeni.Koleksiyonunuzu anlatır mısınız?Koleksiyonun ana noktası kendioya işlemeleri koleksiyonumuza kattık.Sizce moda dünyası pandemiden nasıletkilenecek?Ben pozitif taraftan bakıyorum bu pencereye.Bence moda, COVID-19 öncesizaten yardım çağrısında bulunuyordu.Yüksek bütçeleriyle perakende devleriolan moda patronlarının koyduğukurallara bizim gibi bağımsız tasarımcımarkaların da ayak uydurmaya çalıştığıve zorlandığı, dolayısıyla yontulduğu birdöneme girmiştik. Yeni dönemin belirleyicisiise pandemi sonrası artan dijitalplatformlar olacak. Moda haftalarınınbile dijitalleştiği bu dönemde dijitalleşmenindoğru kullanılmasıyla birlikteözellikle bağımsız markaların daha demokratikbir ortama kavuşacaklarınainanıyorum. Ayrıca tabii içeriğin önemive değeri de artacak. Her ürünün arkasındakuvvetli bir hikâye olması mücadelegücünü artıracak.

SİMAY BÜLBÜL
“Sürdürülebilir tasarım daha değerli olacak”

Simay Bülbül

MBFWI ilk kez dijital platformlarda modaseverlerlebuluşacak, katılımcı bir tasarımcı olarak siz nedüşünüyorsunuz?
Geleneksel moda sunum sisteminden dijitale geçişte birçokyeniliğe kapı açıyoruz. Ben koleksiyonlarımda tasarımlarımıhikâyelerle izleyiciye birebir buluşturmayı seven bir tasarımcıyım.Tabii ki izleyici olmadan sunum yapmak bir buruklukama bu sefer defilemiz çok geniş kitlelere ulaşıyor olacak.Defileleri dijitalde yapmak koleksiyonlarımı etkilemedi vekreatif açıdan çok yenilikler getirdi.

Koleksiyonunuzdan bahsedebilir misiniz?
Ben yine her sene olduğu gibi koleksiyonlarımda kadın hikâyelerianlatıyorum. Bu seneki hikâyemizin adı ‘hatun’. Eskidengelen etnik güçlü kadını anlatıyoruz. Koleksiyonun anaparçası kaftanlar.

Sizce moda dünyası pandemiden nasıl etkilenecek?
Pandemi sadece moda değil tüm sektörler ciddi değişimekapı açtı. Bunların başında da dijitalleşme geliyor. Bir önemlideğişim de fast fashion yerini slow fashion’a bırakıyor olacak.Ve sürdürülebilir tasarım daha değerli olacak.

ŞANSIM ADALI
“Dünya kendine neyin fazla olduğunu gösterdi”

MBFWI ilk kez dijital platformlardamodaseverlerle buluşacak, katılımcıbir tasarımcı olarak siz nedüşünüyorsunuz?
Moda ve tekstil endüstrisi, tasarımınürüne ulaşana kadarki tümsürecini daha az malzeme, daha azatık, daha insanüstü bir kapasiteylegerçekleştirebilmek için büyükuğraştaydı. Bunun tek çözümü dedijitalde olacaktı ve pandemi debu gerçeği bir anda hepimizle yüzleştirdi.3D’ye dönen koleksiyonhazırlık aşamaları, defile yerleştirmelerininbire bir mock-up’larladenenmesi, dijital showroom’lar,dijital sunumlar… Fiziksel iş yüküazalmasa da atık ve karbon ayak izini minimuma indiren bu üretimve organizasyonları markamız olarakhep destekliyoruz.

Tasarımların dijital platformlardan paylaşılacak olması tasarım aşamasınıetkiledi mi?
Uzun süren bir provada gibi davrandığımızıhissettik ister istemez.Bu stres yönetimi açısından birkolaylıktı. Hayır tam olmadı diyebilmeközgürleştirici ancak canlıve seyircili performanslara alışkınolduğumuzdan bu süreç bizler içinçok yeni.Koleksiyonunuzu anlatır mısınız?Koleksiyonun ana noktası kendioya işlemeleri koleksiyonumuza kattık.

Sizce moda dünyası pandemiden nasıletkilenecek?
Ben pozitif taraftan bakıyorum bu pencereye.Bence moda, COVID-19 öncesizaten yardım çağrısında bulunuyordu.Yüksek bütçeleriyle perakende devleriolan moda patronlarının koyduğukurallara bizim gibi bağımsız tasarımcımarkaların da ayak uydurmaya çalıştığıve zorlandığı, dolayısıyla yontulduğu birdöneme girmiştik. Yeni dönemin belirleyicisiise pandemi sonrası artan dijitalplatformlar olacak. Moda haftalarınınbile dijitalleştiği bu dönemde dijitalleşmenindoğru kullanılmasıyla birlikteözellikle bağımsız markaların daha demokratikbir ortama kavuşacaklarınainanıyorum. Ayrıca tabii içeriğin önemive değeri de artacak. Her ürünün arkasındakuvvetli bir hikâye olması mücadelegücünü artıracak.sonsuz karmaşasında tekilliği başarabilmişbir orman arayışı ve bununberaberinde gelen ‘doğal’ sorgulamalar.Çoğulluğun ve farklılığıniçinde bir olabilmek… Deriler, ipekler,hasır aksesuarlar, dijital çağauygun yüksek teknolojik baskılar.Dişil halin gücünü gösteren transparanyorumların grotesk leopartüllerle birleşmesi ve ortaya dahada güçlü bir form çıkması…

Sizce moda dünyası pandemidennasıl etkilenecek?
Dünya kendine neyin fazla olduğunugösterdi. Materyal hırsların,sonsuz tüketimin aslında neyigetirdiğini ve nasıl iz bıraktığınıanladık. Fazlalıktan arındık, neyiistediğimizi gördük. Dijitalin deyükselişiyle umarım uzun vadededaha zararsız, daha sürdürülebilirbir dünya bizi bekliyor.

RÖPORTAJ: ZEYNEP GÜLER CEYLAN

RELATED ARTICLES

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Populer Yazılar